Jong N-VA Mechelen wil alternatieve studeerlocaties tijdens werken station

Op 15 juni 2015, over deze onderwerpen: Jeugd, Onderwijs, Openbare ruimte, Welzijn, Wijken en Dorpen, Wonen

De Mechelse jongeren van N-VA wensen dat studerende jongeren tijdens de luidruchtige werken aan het stationsproject (Mechelen in Beweging) kunnen uitwijken naar rustige locaties. Op dit moment wordt de tangent, de nieuwe ontsluitingsweg tussen Mechelen-Zuid en de N15, aangelegd. ”We merken dat er voor hen tijdens deze hinder weinig alternatieven bestaan. Daarom vragen we of het wijkhuis van Tervuursesteenweg en/of andere openbare locaties zoals de bibliotheek of de Academie voor Beeldende Kunst gedurende de hele examenperiode beschikbaar en/oflanger open kunnen zijn,” zegt Henning Van Duffel, voorzitter en buurtbewoner. “De aangeboden oordopjes bieden bovendien geen comfortabele oplossing”.

Op zondagnamiddag (14/06) was in grote delen van Mechelen-Zuid en de volledige wijk Tervuursesteenweg een voortdurend klopgeluid te horen. Er werden palen in de grond geheid voor een afdamming van de werfzone. Dat dit ook op zondag doorging werd niet gecommuniceerd, ondanks de belofte van Mechelen in Beweging om zulke uitzonderingen tijdig te melden. Ook de telefonische hotline van het project heeft op zondag geen permanentie.

Jong N-VA benadrukt dat de werken erg noodzakelijk zijn, maar vindt het jammer dat Mechelen in Beweging woordbreuk pleegt. "Deze werken duren nog jaren. We vragen de stad en schepen Katleen Den Roover van Wijk- en dorpszaken om rekening te houden met deze situatie. Door meer openbare locaties open te stellen voor studenten en scholieren, heeft dit voorstel nog een verbindende functie tussen de jongeren die ervan gebruik maken," klinkt het verder.