N-VA Mechelen maakt werk van toegankelijke stad

Op 27 januari 2018, over deze onderwerpen: Cultuur en vrije tijd, Diversiteit, Jeugd, Openbare ruimte
Toegankelijke stad dankzij N-VA

"Een digitale kaart voor rolstoelgebruikers, een internationale pas voor personen met een handicap en de vraag naar speeltuigen voor kinderen in een rolstoel zijn drie van onze initiatieven voor een toegankelijke stad", zegt gemeenteraadslid Freya Perdaens. Later dit jaar rolt het stadsbestuur ook een toegankelijkheidspact uit voor Mechelen

App ‘On Wheels’: digitale kaart voor rolstoelvriendelijk Mechelen
Met de app ‘On Wheels’ kunnen rolstoelgebruikers op hun smartphone zien welke winkels, horecazaken of bezienswaardigheden voor hen toegankelijk zijn, of daar een toilet beschikbaar is en of men er met de rolstoel kan draaien. Jong N-VA Mechelen bracht vorige lente al een deel van het Mechelse winkelgebied in kaart. Gemeenteraadslid Freya Perdaens stelde op de gemeenteraad voor om ook de hele stad in te voeren. “De locaties invoeren is supereenvoudig”, legt Freya uit. “Al wat je nodig hebt om te starten is een meter en een smartphone.” De uitrol van de app ‘On Wheels’ zit ook mee in het toegankelijkheidspact van de stad.

European Disability Card: één kaart voor personen met een handicap
De European Disability Card werd in oktober vorig jaar gelanceerd door staatssecretaris Zuhal Demir (N-VA). Met de gratis kaart krijgen personen met een handicap gemakkelijker toegang tot cultuur, sport en vrijetijdsbesteding. Perdaens: “Aanbieders van evenementen of organisaties moeten zelf aangeven dat ze een voordeel bieden aan houders van de kaart. Ik vroeg de stad daarom de kaart onder de aandacht te brengen van de verschillende spelers in Mechelen. De stad bekijkt nu met haar communicatieafdeling hoe ze dat kunnen uitwerken.”

Met de rolstoel naar de speeltuin
Tot slot vroeg Freya in januari de stad ook naar speeltuigen voor kinderen met een handicap. “Overal in Mechelen duiken mooie parkjes op, en dat is geweldig. In een toegankelijke stad als Mechelen zou het eens zo fijn zijn om ook speeltoestellen te hebben onder meer kinderen in een rolstoel.” Op dit ogenblik zijn er nauwelijks of geen speeltoestellen voor kinderen in een rolstoel in Mechelen. Freya hoopt dat daar weldra verandering in komt. “Diversiteit heeft veel gezichten. En écht toegankelijk zijn voor iedereen maakt daarvan deel uit”, besluit ze.